Cloudworks hjalp Flygtningehjælpen i skyen med Okta

Cloudworks hjalp Flygtningehjælpen i skyen med Okta

Flygtningehjælpen engagerede Cloudworks som cloud-partner i forbindelse med fondens storstilede satsning på cloudtjenester. Nu er en forældet VPN-platform blevet udskiftet med Oktas cloudbaserede og brugervenlige IDM-tjeneste. Den fungerer som en cloud-integrationsløsning for organisationens 7.500 brugere.

Mange af vores medarbejdere arbejder i kriseområder, og er afhængige af mobile og sikre løsninger. Oktas IDM-service, som Cloudworks har leveret, forenkler hverdagen for vores 7.500 medarbejdere, og er grundlaget for vores cloud-satsning.

Mads Grandt, ICT Manager i norsk Flygtningehjælp

At få hjælpen frem hvor nøden er størst

Flygtningehjælpen er en norsk organisation, der hjælper mennesker på flugt over hele verden. Fonden forsvarer deres rettigheder, og rapporter om uret og nød. Flygtningehjælpen beskæftiger 7.500 mennesker verden over. En lille del arbejder på hovedkontoret i Oslo, langt de fleste arbejder ude i marken.

«Cloud-first»-strategi

Applikationer leveret som tjenester – Software as a Service – er Flygtningehjælpens foretrukne leveringsform. Både på grund af økonomisk fleksibilitet og adgang til best-of-breed services, og fordi det effektiviserer hverdagen for en travl IT-afdeling. Brugerne får kontinuerligt og automatisk adgang til den nyeste version, uden at IT behøver at gøre noget. Det sparer tid, der kan bruges på afdelingens kerneopgaver.

Identitetsstyring i skyen

Grundlaget for Flygtningehjælpens cloud-strategi er Oktas IDM-tjeneste. Den bruges af medarbejderne som en central loginportal (Single Sign-On), så de ikke behøver at logge ind på hver applikation enkeltvis.

IT-afdelingen bruger Okta til at centralisere brugerstyring og adgangsstyring, og det udgør fundamentet. I stedet for manuel adgangsstyring i hver cloud-applikation leverer Okta centraliseret adgangsstyring, så brugerne kun får de adgange, de faktisk skal have. Noget andet kan ikke skaleres, og derfor ser Flygtningehjælpen indførelsen af Oktas IDM-tjeneste som en forudsætning for at realisere cloud-strategien.

Sikkert logon

Flygtningehjælpen har længe indset, at adgangskoder som udgangspunkt er usikre. For at være sikker skal en adgangskode være meget kompleks og ændres ofte, men så risikerer virksomheden, at medarbejderne bruger den samme adgangskode på flere tjenester, hvilket igen øger sårbarheden, hvis adgangskoden kommer på afveje.

Mere brugervenlig og langt mere sikker er to-faktor-godkendelse (MFA). Fonden valgte Oktas to-faktorløsning, fordi den er integreret med loginportalen, og tilbyder brugervenlige faktorer som for eksempel engangsadgangskoder genereret på mobil eller sendt via SMS.