Fem tips til bedre intern kommunikation i din virksomhed

Fem tips til bedre intern kommunikation i din virksomhed

Intern kommunikation er blevet vigtigere nu end nogensinde før. Mere afstand og mere hjemmekontor skaber nye behov for måder at kommunikere og samarbejde internt på. Med gode værktøjer, processer og rutiner er du kommet godt ud af det, men hvad skal der til for at forbedre den interne kommunikation?

1. Kommuniker, hvad medarbejderne har brug for og ønsker at få at vide.

Overraskende nok praktiserer mange virksomheder stadig kun envejskommunikation internt, sender nyhedsbreve, fælles e-mails eller poster nyheder på intranet. Læseraten af sådanne oplysninger er i stor udstrækning lav. Find i stedet ud af, hvad dine medarbejdere bekymrer sig om, og ønsker at få mere information om. At dele strategi og mål på en mere tilgængelig måde og tilskynde til kommunikation på tværs af afdelinger er noget, de fleste virksomheder vil få fordel af.

2. Hav en plan for, hvor man kan finde de rigtige oplysninger

Det kan fint lade sig gøre at have flere forskellige kommunikationsværktøjer, så længe du har en plan for, hvor medarbejderne finder oplysningerne. Hvis man gemmer eller offentliggører oplysningerder ligner hinanden i forskellige it-værktøj er det vanskeligt for medarbejderne at vide, hvad der er det foretrukne værktøj. Læg en kanalstrategi, og del den med dine medarbejdere.

Adgang til information skaber viden om virksomhedens trivsel, og det skaber engagement, der gavner virksomheden.

3. Brug den rigtige teknologi

Forskellige virksomheder har forskellige behov. Hvis medarbejderne møder på arbejde til en e-postkasse, der er fuld af fælles e-mails, vil informationen akkumulere og blive vanskelig at filtrere. For at oplysningerne kan nå frem til medarbejdere, kan det være en ide at se på sociale kommunikationsværktøjer. Statistikken viser, at du vil nå ud til langt flere personer med indformationen end tidligere.

4. Adgang til systemer

Glem ikke de medarbejdere, der ikke arbejder på kontor som for eksempel butiksmedarbejdere eller håndværkere. De har også behov for at holde sig opdateret med, hvad der sker i virksomheden. Sørg for, at de har adgang til de systemer, de har brug for. En løsning, der fungerer på både desktop og mobil, er afgørende for at opnå dette.

Læs også: Hvad er Workplace from Meta?

5. Skab en kultur der deler

God intern kommunikation skaber en god kultur. Det betyder, at du bør dele både positive nyheder og vigtig information med dine medarbejdere. Undervurder ikke virkningen af at byde på – tilbyde dig selv. Det skaber en god delingskultur. Det øger igen værdiskabelsen og får dine kolleger til at have det sjovere på arbejdet.