En bot effektiviserer indsættelsen af Flygtningehjælpens beredskabsteam

En bot effektiviserer indsættelsen af Flygtningehjælpens beredskabsteam

Norges største humanitære organisation effektiviserer udplaceringen af sine beredskabsteam under humanitære kriser. Det gør de ved brug af en bot udviklet af Cloudworks til den interne samarbejds- og kommunikationsplatform Workplace from Meta.

Flygtningehjælpen (NRC) er en uafhængig humanitær organisation, der hjælper mennesker på flugt. De forsvarer deres rettigheder, spreder viden, varsler om uretfærdighed og nød, og påvirker verdens magthavere til at respektere deres rettigheder. Flygtningehjælpen har 6.000 ansatte over hele verden. De fleste arbejder lokalt, hvor deres hjælp er nødvendig, og en lille del har base på hovedkvarteret i Oslo.

Norbot – den digitale assistent

Når der opstår en humanitær krise, er Flygtningehjælpens beredskabsstyrke NORCAP klar til at bistå FN og andre organisationer. I en sådan situation er det afgørende, at de udsendte eksperter hurtigt bliver operationelle, og kommer i kontakt med de lokale teams.

Norbot, Flygtningehjælpens bot på Workplace from Meta, automatiserer denne proces ved at registrere eksperter i lokale grupper på Workplace, informere om deres forestående ankomst, og indlede dialog med relevante kolleger, der allerede er i marken. Norbot bekræfter disse automatiserede processer med ansvarlig leder gennem en individuel dialog på Workplace Chat. Norbot udfører chat, integration og gruppeoperationer.

Workplace from Meta til Flygtningehjælpen

Flygtningehjælpen var hurtig til at se værdien i et socialt netværk tilpasset virksomheder, og var en tidlig adoptant af Workplace from Meta. Cloudworks cloud-arkitekter blev engageret til at integrere Workplace from Meta med organisationens eksisterende løsning til identitets- og adgangsstyring fra Okta og til at hjælpe med onboarding af deres medarbejdere.                           

I dag kan Flygtningehjælpens medarbejdere og associerede eksperter koble sig på og samarbejde i et sikkert Workplace miljø. Det gør deres Workplace-installation til en af verdens største og mest mangfoldige humanitære vidensdatabaser.

Bot-as-a-Service fra Cloudworks

I foråret 2017 åbnede Meta for bots på Workplace, og kort efter begyndte Flygtningehjælpen og Cloudworks at diskutere udviklingen af en Workplace-bot. Norbot blev lanceret i september samme år. Ved udgangen af 2017 var Norbot blevet en central del af Flygtningehjælpens globale procedure for udplacering af eksperter. Nye kandidater er nu koblet til kolleger på stedet 600 gange hurtigere end før. Derved får de endnu mere tid til at hjælpe!

I samarbejde med Cloudworks udviklede vi Norbot, vores første automatiske robotassistent. Norbot strømliner Flygtningehjælpens beredskabsteam ved at reducere forsinkelser samt øge kvaliteten og pålideligheden af vores processer. Samarbejdet med Cloudworks' erfarne udviklere var afgørende i dette banebrydende automatiseringsarbejde, og den tekniske løsning blev optimalt tilpasset til vores behov.

Peter Schiøler, Special Adviser Knowledge Technology hos Flygtningehjælpen