En god IAM-løsning kan gøre driften både nemmere og mere sikker for organisationen. Men der er nogle vigtige punkter, man skal være opmærksom på undervejs. Her er faldgruberne, som du bør undgå!
Del artiklen:
At implementere en ny løsning for Identity and Access Management (IAM) indebærer en omstilling på flere niveauer, både teknisk og organisatorisk. Selv om gevinsterne er både store og mange, så findes der også nogle typiske faldgruber, som kan føre til unødvendig tidsbrug, udgifter, modstand og usikkerhed.
Mange virksomheder starter med indkøbet af et IAM-system før behovene og teknologimulighederne på forhånd er kortlagt. Måske begynder virksomheden at implementere de lavthængende frugter før det viser sig, at systemet egentlig ikke dækker de faktiske behov – de er i stedet på vej ind i en blindgyde.
Derfor er det vigtigt at sørge for, at man anskaffer de rette teknologiløsninger, som er tilpasset virksomhedens behov – på den måde undgår man at forsøge at tilpasse behovene efter teknologien.
En IAM-løsning skal gøre tingene enklere for virksomheden, men der kan hurtigt opstå et tunnelsyn i forhold til afdelingens eller egne behov og krav. Desuden ses det ofte, at ved at optimalisere en del af processen på et niveau, så medfører det ekstra manuelt arbejde på et andet niveau.
Det er vigtigt at have det overordnede perspektiv for øje og sikre optimaliseringen på tværs af hele organisationen – så effektiviseringen i visse områder af virksomheden ikke går ud over andre områder.
Vær realistisk når du skal vurdere omfanget af projektet. Det er ikke nødvendigvis sådan, at en mindre organisation er det mindre kompleks. Et godt eksempel er kommuner. Der er omtrent en lige stor bredde i tjenester og processer uanset om det er en lille eller en vældig stor kommune. Alle dækker de samme områder; sundhed, sociale tjenester, ældre, børnehaver, skoler, administrative stillinger og så videre.
Der kan også være en skjult kompleksitet i din organisation uafhængigt af, hvor stor den er. Sørg derfor for at kortlægge bredden og kompleksiteten i processerne før I lægger en projektplan.
Måden som arbejdsområder, processer og workflows er organiseret på i virksomheden har sandsynligvis udviklet sig gradvist over tid. Som oftest bliver ting bygget på og udvidet lidt efter lidt, som man får nye funktioner, applikationer, stillinger og behov – og det kan ende med at være lidt af et kludetæppe. Det er ikke altid den mest hensigtsmæssige tilgang at basere IAM-systemet på.
Derfor er det klogt at betragte et IAM-projekt som en unik mulighed for at optimere strukturen og organiseringen af jeres processer - og ikke blot bygge IT-systemet efter, hvordan det er i dag.
Når virksomheden er klar til at investere i et IAM-system, og der er blevet brugt tilstrækkelig tid på at identificere krav og behov, opstår der ofte et klart billede af, hvilken løsning der ønskes. Ulempen er, at man risikerer ikke at udnytte de muligheder, som leverandørene måske har, og som man ikke kendte til.
For at undgå at begrænse leverandøren til en specifik – og måske ikke hel optimal – måde at løse et behov på, bør man forsøge ikke at være for detaljeret i kravspecifikationen. Hold hellere behovsbeskrivelserne på et overordnet niveau for at få de bedste løsninger.
Efter at have gennemført adskillige succesfulde IAM-implementeringer ved vi, hvordan vi skal organisere projekterne, og hvad som skal til for at sikre et godt resultat.
Cloudworks Norge
Cloudworks AS
Org.nr. 927 879 662
Karenslyst allé 2
0278 Oslo
(+47) 22 49 07 30
kontakt@cloudworks.no
Cloudworks Danmark
Cloudworks ApS
CVR-nummer 4290019
Ringager 4A
2605 Brøndby
(+45) 40 30 83 09
kontakt@cloudworks.dk
Cloudworks Sverige
Cloudworks AB
Org.nr . 559376-0142
Hyllie Boulevard 53
215 37 Malmö
(+46) 70 262 80 66
kontakt@cloudworks.se