Med Okta IAM siger Norwegian farvel til manuel identitetshåndtering

Med Okta IAM siger Norwegian farvel til manuel identitetshåndtering

Flyselskabet havde en tidskrævende og manuel identitetshåndtering. Med hjælp fra Cloudworks er der nu implementeret en avanceret Okta-løsning for Identity and Access Management (IAM), som forbedrer sikkerheden og effektiviteten. Automatiseret brugerhåndtering og øget kontrol over adgangsrettigheder ruster Norwegian til fremtidens udfordringer.

 

Det ikoniske norske flyselskab

Norwegian Air Shuttle ASA, bedre kendt som Norwegian, har været en nøglespiller i den europæiske luftfart siden sin etablering i 1993. Målet er at gøre flyrejser tilgængelige for alle. Fra hovedkontoret i Fornebu, lige uden for Oslo, styrer Norwegian et omfattende netværk af ruter, der forbinder Norden, Europa og resten af verden. Siden 2002 har Norwegian ønsket over 300 millioner passagerer velkommen ombord i flyene med de karakteristiske røde næser. 

Norwegian

Sikker identitetshåndtering som led i en omstruktureringsproces

I 2020 påbegyndte Norwegian en omfattende restruktureringsproces af hele virksomheden med det formål at gøre driften mere smidig og effektiv. Som en del af denne proces blev det hurtigt tydeligt, at flyselskabets eksisterende identitetshåndtering ikke var tilstrækkelig til at imødekomme fremtidige behov. Systemet var simpelthen for langsomt, manuelt og risikabelt.

Norwegian havde brug for en sikker og mere effektiv løsning til Identity and Access Management (IAM) for at håndtere deres 5.500 piloter, kabinebesætning og administrative medarbejdere.IAM-løsningen med Okta centraliserer adgangen for Norwegians ansatte

På jagt efter den rette IAM-løsning

Med erkendelsen af, at en ny IAM-løsning var afgørende for at understøtte flyselskabets omstrukturering, begyndte Norwegian at lede efter et system, der både kunne styrke sikkerheden og optimere driften. Dette var en vigtig del af overgangen til en Zero Trust-sikkerhedsmodel, som blev en central strategi i flyselskabets transformation.

Zero Trust bygger på princippet om never trust, always verify, hvor alle brugere og enheder løbende skal verificeres, før de får adgang til virksomhedens systemer. Det adskiller sig markant fra traditionel perimetersikkerhed, hvor alt inden for netværket automatisk anses som sikkert.

Målet for den nye IAM-løsning var derfor klart: Norwegian havde behov for et robust system, der kunne sikre en effektiv, automatiseret og selvbetjent onboarding af medarbejderne i tråd med Zero Trust-principperne.

For Norwegian var det dog ikke kun et spørgsmål om at implementere en forbedret IAM-løsning. Det handlede om at skabe et sikkerhedsfundament, der kunne vokse og tilpasse sig i takt med virksomhedens udvikling og ambitioner.

Cloudworks kommer med på Norwegians rejse

For at sikre den bedst mulige løsning valgte Norwegian at samarbejde med Cloudworks, hvis ekspertise inden for IAM og Zero Trust-arkitektur var en afgørende faktor. Efter en grundig evaluering blev Okta Workforce Identity Cloud valgt som flyselskabets nye IAM-løsning.Okta IAM løsning med Cloudworks

Det markerede begyndelsen på et stærkt partnerskab, og i dag fungerer Cloudworks som en strategisk rådgiver, som bistår Norwegian på deres IAM-rejse.

Effektiv onboarding og sikker håndtering af adgangsrettigheder

Resultatet af projektet hos Norwegian er en HR-drevet brugerhåndtering, som styrker de interne processer i flyselskabet.

Systemet gør det nemt at synkronisere brugerdata på tværs af HR-systemet, Okta og Norwegians mange forskellige applikationer – enkelt og sikkert.

Når en medarbejders eller kontraktansats information opdateres i HR-systemet, vil ændringerne automatisk blive afspejlet i alle relevante platforme.

Det har givet betydelige fordele for flyselskabet:

Hurtigere onboarding: Nye medarbejdere får adgang til de nødvendige systemer med det samme, så de kan komme i gang med deres arbejde uden forsinkelser.

Øget sikkerhed: Automatiseringen reducerer risikoen for menneskelige fejl, som kan opstå ved manuelle opdateringer. Det sikrer, at medarbejdere automatisk kun får adgang til de roller, der er knyttet til deres jobfunktion – hvilket mindsker risikoen for uautoriserede adgange.

Effektiv håndtering af rolleændringer: Hvis en medarbejder skifter rolle, opdateres deres adgangsrettigheder automatisk. Det sikrer, at de har de nødvendige tilladelser for deres nye rolle, og at de gamle rettigheder fjernes.

Gnidningsfri offboarding: Adgange til alle systemer kan straks ophæves, når en medarbejder forlader Norwegian. Det er med til at beskytte flyselskabet mod potentielle sikkerhedsbrud og minimerer unødvendige licensudgifter.

Farvel til adgangskoder – goddag til nem og sikker login

I samarbejde med Cloudworks har Norwegian implementeret en adgangskodefri loginløsning fra HYPR. I stedet for at huske og indtaste adgangskoder bruger medarbejderne deres smartphone og logger ind med Face ID eller fingeraftryk.Login via HYPR med biometrisk godkendelse på mobil

Løsning bygger på en sikkerhedsstandard, hvor der ikke bruges almindelige adgangskoder. I stedet bruges unikke digitale nøgler, som gør det meget sværere for hackere at stjæle loginoplysninger. 

Resultatet er en loginoplevelse, der både er hurtigere og lettere for Norwegian's medarbejderne og langt mere sikker. Det gør arbejdsdagen mere effektiv og støtter op om organisationens digitale udvikling.

Adgangstyring med Okta Identity Governance

For at styrke brugerhåndteringen yderligere implementerede Norwegian, i samarbejde med Cloudworks, Okta Identity Governance (OIG).CW_IAM_Norwegian_Scene_4_05

Med OIG kan flyselskabet effektivt styre og verificere adgange til alle applikationer og tjenester. Brugerne kan nemt anmode om rettigheder til de forskellige systemer, og gennem et godkendelsesflow sikres det, at de kun får præcis de rettigheder, de har behov for.

Implementeringen af OIG har givet Norwegian øget kontrol og fleksibilitet i deres adgangsstyring, hvilket har forbedret sikkerheden og frigjort både tid og ressourcer.

Du kan læse mere om Norwegians OIG-løsning her!

Daglig drift med Cloudworks Managed Services

For at sikre, at Norwegian konstant er på forkant med IT-sikkerheden, har flyselskabet indgået et partnerskab om Managed Services med Cloudworks. 

Det sikrer, at Norwegian har adgang til dedikeret og hurtig support – også uden for normale arbejdstider. Det er afgørende, da piloter, kabinepersonale og servicepersonale skal kunne tilgå de nødvendige systemer for at sikre, at flyene kan lette.

Aftalen sikrer også, at Cloudworks løbende udvikler og optimerer Okta-løsningen, så den altid er tilpasset nye trusler og flyselskabets behov.

På den måde kan Norwegian være trygge ved, at deres IT-sikkerhed altid lever op til de højeste standarder og branchens best practice.

Forberedte på fremtidens sikkerhedstrusler

Partnerskabet mellem Norwegian og Cloudworks bygger på en fælles ambition om at sikre, at flyselskabet er godt forberedt på kommende IT-sikkerhedstrusler. Ved at etablere et robust og fleksibelt IAM-miljø er Norwegian rustet til at fortsætte deres udvikling samtidig med, at der opretholdes den højeste sikkerhedsstandard.

CW_IAM_Norwegian_Scene_7_02

Har din virksomhed brug for bedre identitetshåndtering?

Vi tager gerne en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe på jeres IAM-rejse.

Du kan kontakte os her – eller booke et møde direkte med Country Manager Trond Sand nedenfor